Vannoutuneesta asentajasta myynnin vetäjäksi ja osakkaaksi – Raine Korkatin uratarina Sanerallilla
Meille tullessaan Raine Korkatti uskoi olevansa henkeen ja vereen kattoasentaja, eikä ollut koskaan ajatellutkaan myyntitöitä. Pian hän sai kuitenkin tarjouksen, joka vei miehen kuluttajamyyntimme vetäjäksi ja yhtiömme osakkaaksi.
– Tulin Sanerallille alun perin kuultuani yrityksen hakevan uusia asentajia. Minulla oli taustalla jo useamman vuoden kokemus kattohommista, joten tiesin millaista työtä heillä olisi luvassa, Raine taustoittaa.
Osaavana ja motivoituneena tekijänä Raine löysi nopeasti paikkansa Sanerallin asennusporukasta. Hommat sujuivat mallikkaasti, ja toimitusjohtaja Vesa Kaski vakuuttui tuoreen vahvistuksensa ahkerasta asenteesta ja luotettavasta otteesta.
Tehokas työ toi uusia mahdollisuuksia
Vietettyään pari vuotta katoilla Sanerallin sinisissä haalareissa Raine sai esimieheltään mielenkiintoisen ehdotuksen aivan uudesta suunnasta yhtiön riveissä.
– Vesa alkoi houkuttelemaan minua myyntihommiin. Ehkä hän näki minussa jotain potentiaalia sille puolelle. Itsehän en ollut koskaan ajatellutkaan, että minusta tulisi myyjä. Näin itseni asentajana henkeen ja vereen. Myyntityö ei ollut käynyt mielessäkään, Raine myöntää.
Yllättävä tarjous sai kuitenkin hänet miettimään. Pienten lasten isänä ympäripyöreiden päivien paiskiminen fyysisissä asennushommissa ei tuntunut aivan koko loppuelämän suunnitelmalta.
– Päätin tarttua tilaisuuteen ja kokeilla myymistä. Ehkäpä se joten kuten taisi onnistua, sillä sain aina vain lisää luottamusta yrityksen johdolta, myyntipäällikkö miettii.
Askel suurempiin saappaisiin
Vuosien vierähtäessä Raine kotiutui kattomyyjän pestiin. Kauppa kävi ja Sanerall kasvoi yrityksenä tasaisen nousevalla käyrällä.
Mainio kehitys toi Sanerallin asentajille paljon töitä. Kasvu vaati asennustyön järjestelyä tehokkaammaksi ja asiakasystävällisemmäksi. Raine otti homman haltuun nousten ensin asentajien kouluttajaksi, asennuspäälliköksi ja samalla firman pienosakkaaksi.
Hetken kuluttua Vesa Kaski nykäisi jälleen hihasta. Hänellä oli ajatus roolista, jollaista Raine ei ollut koskaan osannut kuvitellakaan koko työuralleen.
– Sanerall halusi minut koko kuluttajamyyntimme vetäjäksi. Vaikka tarjous oli yllättävä, oli vuosien varrella kertynyt sen verran paljon molemminpuolista arvostusta, luottamusta ja kunnioitusta, että se tuntui luontevalta liikkeeltä. Olen aina ottanut mielelläni vastaan sen vastuun, mikä on annettu, Raine kertoo.
Saumoja urapolun rakentamiseen
Raine uskoo oman tarinansa olevan hyvä esimerkki Sanerallin etenemismahdollisuuksista. Kempeleläisten palveluksessa voi edetä ahkeralla työllä suurempaan rooliin.
– Oman kokemuksen perusteella ja muidenkin urakehitystä seuraamalla voin kyllä vahvistaa, että meillä voi edetä hyvin urallaan. Olen nähnyt monien nousevan aloittelevasta kattomiehestä vastuullisempiin tehtäviin. Vaikka yritys ei ole kovin iso, meillä on kyllä hyvät mahdollisuudet mennä uralla eteenpäin.
Tärkeimpänä voimavarana henkilöstö
Vuosien ajan Sanerallin työilmapiiriä ja organisaatiota aitiopaikalta katsellut Raine on havainnut, mikä on luonut yrityksen menestyksen.
– Minusta on tärkeintä, että meillä ajatellaan työntekijöiden olevan tärkein voimavaramme. Jokainen yksittäinen työntekijä pitää meidän yritystä omalla työllään pystyssä. Jokaisen työpanos huomioidaan, hyvästä työstä palkitaan ja kaikkia kunnioitetaan.
Yhteisön hyvinvointi näkyy konkreettisesti työporukassa. Ovi ei käy jatkuvasti, vaan Zatelliitintien toimistolla, työmailla ja sinivalkoisten autojen ratissa viihdytään aidosti.
– Meilläkin on todella paljon työntekijöitä, jotka ovat tehneet pitkän uran meillä. Se on hitsannut porukkaa yhteen. Tällä alalla vaihtuvuus on aika kovaa, mutta meillä on silti paljon pitkäaikaisia työntekijöitä. Se kertoo paljon meidän meiningistä, Raine kehuu.